Cu viața pe rană - despre Sisi

Femeie de o frumusețe și de o cruzime nemaipomenite, cu un dor de viață și de moarte tulburătoare, Sisi este în acest film un mixaj de realitate și de ficțiune. Se pare că într-adevăr nu și-a lăsat una dintre damele ei de companie, pe contesa Festetics, să se mărite, că într-adevăr circulau zvonuri despre liaison-ul ei cu contele Andrássy, că nu și-a iubit copiii pentru că se iubea de fapt numai pe sine.




Vicky Krieps este ideală pentru rolul din filmul Corset. Ea poate fi incredibil de frumoasă uneori, alteori aproape comună, poate arăta prospețimea personajului, dar și faptul că ea are totuși o vârstă și din cauza asta se teme. Actrița își duce partitura cu un talent și o charismă demne de atenție și dă filmului un tempo lent dar tensionat.

Firește, nu ar reuși asta fără regizoarea Maria Kreutzer. Aceasta conduce actorii cu o fermitate sensibilă, iar povestea, cu un profesionalism erotic în sensul că arată doar ce trebuie arătat, în timp ce relațiile extraconjugale ale reginei sunt voalate și nici nu aflăm dacă ele au fost într-adevăr relații sau doar niște jocuri de putere: Sisi e foarte narcisiacă și poate să inițieze asemenea procese cu toate că știe că unii bărbați nu se însoară pentru că sunt îndrăgostiți de ea. Regizoarea refuză să deseneze un om scos din manualele din istorie: ea lucrează cu oameni vii care au sentimente reale. De aceea, Sisi își arată degetul mijlociu la o cină festivă, iar în alta, bate cu pumnul în masă ca Franz Josef. 

Distribuția e perfectă. De la Franz Josef (Florian Teichtmeister) la Maria Festetics (Katharina Lorenz) și de la regele Bavariei (Manuel Rubey) la jockey-ul îndrăgostit (Colin Morgan) sunt toți actori maturi și excelenți care gravitează în jurul acelei care este Vicky Krieps. Toți primesc energie de la ea și o returnează la rândul lor. 

Dar totul e perfect, de la muzica melancolică a filmului până la decorurile deseori scăpătate și totuși frumoase. Ele ne arată o lume muzeală a cărei vivacitate este parcă cuprinsă toată în persoana de neînduplecat a reginei Austriei. O femeie care călărește, fumează, se culcă în patul unui soldat rănit, își duce fiica să călărească cu ea în toiul nopții de iarnă și îi cere Mariei Festetics să nu mănânce ca să poată juca rolul ei la recepțiile somptuoase, iar Katharinei Schratt, să fie amanta soțului ei.

Sisi nu s-a sinucis, cum apare în film unde se aruncă în mare, ci a fost ucisă de un atentator pe malul lacului de la Geneva. Dar această încheiere se încadrează în logica poveștii Corset. „Nu am nimic de care să mă agăț în afară de mine, iar asta îmi cere uneori un efort incredibil” - spune Sisi fotografului care a inventat filmarea. În filmări, ea strigă pentru că oricum nu se aude nimic. Este o femeie jucăușă și copilăroasă, egoistă și care nu-și găsește rostul pe pământ.    


   

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Fotografii scrise de la București - István Téglás

Îți sare muștarul sau maioneza? – despre cartea lui Vasile Ernu

Fotografii scrise de la Iași - Bogdan Crețu