„Când începi un roman, nu știi niciodată pe ce drumuri o să ajungi” - interviu cu Valentina Șcerbani
Pe Valentina Șcerbani, am întâlnit-o prima dată la Bookfest din anul acesta. Când am fost invitat la FILIT Chișinău, m-am hotărât să fac un interviu cu ea: Orașul promis mi-a devenit „un motiv al inimii”.
Citind ce ai scris, am dat de niște tensiuni și
conflicte. Cum duci acestea dincolo de pagină?
Bună, mulțumesc pentru invitație, e o plăcere și pentru mine
să stăm de vorbă. Cât despre întrebare, nu fac niciodată vreun plan, lucrez
după motivele inimii. Am avut o poveste de spus, și inițial am fugit de ea,
m-am tot învârtit în jurul ei și nu mă decideam să scriu despre pierdere,
despre partea nevăzută a ceea ce simte un copil atunci când își pierde mama. Era
o temă pe care am tot evitat-o ani de zile.
Era o traumă prea mare ca să scrii despre ea, sau credeai
tu că este?
Cred că era o traumă, dar atunci nu știam asta, o simțeam ca
pe o pătură pe care o tot purtam deasupra mea. La un moment dat, am simțit că
această temă devenea tot mai mare, iar eu deveneam tot mai mică, și-atunci
mi-am zis că nu pot lăsa acest lucru să mă tot dirijeze. Am trecut prin
perioade dificile, inclusiv căderi în depresie, și poate asta s-a reflectat în
scrisul meu. Am scris ceea ce am simțit la momentul respectiv, fără să mă
gândesc prea mult la tehnică sau la structura narativă.
Surprinzător pentru mine, ești prima persoană care
menționează tensiunea din roman. Din contră, am simțit că Orașul promis
este static în anumite locuri, tocmai pentru că majoritatea acțiunii are loc în
interiorul unui spațiu limitat — casa și mintea personajului principal, Ileana.
Scrisul despre interior poate face mai dificilă crearea unei tensiuni evidente,
pentru că totul se întâmplă în interior, în interiorul unei case și a unui
personaj, a Ileanei. Atunci când scrii despre interior e destul de greu să
creezi tensiune.
Tu cum ai numi-o? Energie?
Aș numi-o atmosferă. Eu am zis de mai multe ori că iubesc
cărțile cu atmosferă, și asta nu înseamnă doar peisaje, deși iubesc peisajele,
pentru că eu am crescut cu literatura franceză și iubesc cărțile meditative,
dar și cărțile care țin de suflet, de psihologie, cele care pătrund în sufletul
și psihologia umană. Străinul lui Camus e una dintre cărțile mele
preferate, Crimă și pedeapsă de Dostoievski sau Generalul armatei
moarte de Kadare.
Dacă ne uităm la războaiele din lumea noastră, la fel
observăm că luptele nu se duc doar pe un câmp de luptă. Vedem că acestea își au
originea în interiorul oamenilor. Războaiele încep, în primul rând, din
frustrare și nostalgie, iar abia apoi se manifestă în exterior. De asta și zic
că e important ce ingrediente ai în inimă.
Ai dreptate, și războiul nici nu se duce doar acolo unde
se întâmplă la modul cel mai concret. Există teamă, speranță…
E un război hibrid, pe mai multe fronturi. În Ucraina acum
se duce un război fizic, dar când se va termina, se va duce războiul nevăzut,
cel din interior.
Noi, aici în Republica Moldova, îi simțim influența. Sunt
localități și oameni care au păreri împărțite. Televiziunea rusă e în casele
noastre de mici. Politicienii și artiștii din Rusia vorbesc constant în casele
noastre, și pe alocuri ne modelează percepțiile. De exemplu tatăl meu, susține
probabil războiul. Nici nu ne prea vorbim, de teamă să nu ne certăm. Iar acesta
e un scenariu clasic. Melancolia, nostalgia după lumea rusă încă există în
Republica Moldova, și face parte din acel front nevăzut.

Poză: Victoria Viprada
În ancheta pe care am făcut-o despre Republica Moldova
când aceasta era invitata de onoare al Bookfest (cf. în numărul 5 – n. red.) Mihail
Vakulovski povestește că mama lui stă într-un sat din Moldova unde se aud
bubuiturile războiului.
Da, și mama lui Alex (Alexandru Bordian, soțul Valentinei –
n. red.) trăiește într-un sat în care peste râul Nistru e deja Ucraina, și a
auzit tunetele războiului chiar din prima clipă. Și familia noastră a stat
trei-patru luni cu bagajele făcute, până când ne-am dat seama că ne îmbrăcam și
ne dezbrăcam din valiză. Cumpărasem și bilete de avion în Portugalia, bilete de
tren la București, la Iași. Acum probabil nu am reacționa așa, dar atunci n-am
știut cum să ne comportăm într-o asemenea situație. Era un sentiment nou,
necunoscut. Apoi, pe de altă parte, ucrainenii veneau în Moldova și în același
timp, noi voiam să-i ajutăm.
Acum nu aș zice că mai simțim așa, dar nici liniștiți nu
suntem.
Să ne întoarcem la scris. Un roman e un mare proiect. Cum
ai intrat în el?
Cred că pentru roman trebuie să ai disciplină. Trebuie să te
așezi și să lucrezi. Înainte de Orașul promis nu aveam disciplina asta,
am scris cu totul alte proze, care nu erau nici pe aproape varianta finală, iar
când am înțeles care e tema și cartea pe care trebuie s-o scriu, am scris-o
foarte repede, cred că în două luni am terminat-o, s-a scurs din mine.
Pentru mine a fost important cum începe romanul și cum se
termină. Atunci când scriu, mă gândesc și azi la aceste elemente. Eu știam că Orașul
promis trebuie să înceapă cu un vis și să se termine cu realitatea care se
aseamănă cu visul inițial. Când începi un roman, nu știi niciodată pe ce
drumuri o să ajungi. Și Murakami zicea într-un interviu că atunci când scrii și
începi să cobori în adânc, e important să nu uiți drumul înapoi. Cred că
romanul are capacitatea asta care-ți permite să perforezi și să ajungi în
adâncul ființei tale. Nu știu dacă toți scriitorii vor să facă asta, dar dacă
reușești, e important să-ți amintești drumul înapoi, ca în basmele acelea în
care personajul merge în pădure și lasă fărâmituri să se poată întoarce.
E o introspecție, romanul tău.
Da, și o introspecție nu e întotdeauna nici ușoară, nici
plăcută.
Ai avut surprize, când ai scris? Oglinda te-a
înspăimântat?
Nu dintr-odată (râde). La început, nu m-am gândit
deloc la asta, am scris pur și simplu ce am simțit. Abia după ce am terminat,
am realizat că povestea are ceva care mă sperie. Dacă aș rescrie acum, poate că
i-aș da un final mai luminos, dar la momentul scrierii nu am văzut o astfel de
soluție. Acum, cred că aș scoate-o pe Ileana din casa aceea. Mulți mă întreabă
de ce nu pleacă, deși în Arhivarium sunt introspecții în trecut și
viitor, care lasă indicii că va ieși, chiar dacă în firul narativ principal rămâne
acolo, în sat și în acea casă.
Regreți că n-ai scos-o de acolo?
Câteodată regret asta, pentru că era important s-o scot de
acolo. Îmi pare rău că rămâne acolo. Dar am vorbit și la întâlnirile cu elevii
pe tema asta. O carte este despre tine într-o anumită perioadă a vieții tale. E
un element din tine în acel moment. Orașul promis e o carte care trebuia
să fie scrisă și Valentina de dinaintea romanului și cea de după sunt două
persoane complet diferite.
Zici de întâlnirile cu liceenii. Scriitorul e și o ființă
socială: sunt festivaluri, târguri etc. Sunt reacții, priviri. Cum le duci?
Primul meu instinct este să refuz invitațiile. Dar după
aceea îmi dau seama că trebuie să le fac. Simt mereu o teamă pentru aceste
întâlniri pentru că mă consider o persoană introvertită. Nu mă bucură
întotdeauna invitațiile, dar întâlnirile cu liceenii sunt mereu foarte faine.
Îmi dau seama după ele că pentru un scriitor este importantă cartea, dar de
multe ori poate fi la fel de important cu ce rămâne publicul după discuțiile pe
care le stârnește aceasta.
Unii tineri îmi ziceau că după ce au citit Orașul promis,
au devenit mai empatici cu părinții lor. Iar părinții, adică profesorii care
sunt la rândul lor părinți, că au devenit mai empatici cu copiii lor. Apoi, eu
cred că profesorii au rol important așa cum pentru elevi ei sunt un fel de
părinți. Ei cunosc situația fiecărui copil din clasă și îi pot sprijini în
momente dificile.
Încerci să iei părțile pozitive din întâlnirile acestea.
Da, câteodată mă gândesc că ar fi destul că ai scris o carte
și cu asta, treaba ta s-a terminat. Oare are rost să vorbești mai mult despre
cartea ta? Să vorbești despre tine? Discuțiile, invitațiile, întâlnirile îți
pot alimenta orgoliul și poate e o amăgire să crezi că sunt necesare. E greu să
trasezi proporțiile, mai ales că nici nu-ți dai seama când se întâmplă să-ți
hrănești orgoliul, iar acest lucru e periculos. De aceea, pentru mine discuțiile
cu elevii sunt sincere, autentice, ei au curiozități reale. De exemplu, am
observat că elevii care au vreo problemă, sau cei care au pierdut pe cineva
drag stau mereu în primele bănci. Eu cred că dacă schimbi ceva într-un singur
om, e deja lucru mare. Un scriitor nu va ști niciodată până unde ajung puterile
lui, dacă ceea ce a scris a schimbat ceva.
Urmează întrebarea standard: ce porți cu tine acum în
vederea unei cărți viitoare?
Nu pot să zic că lucrez la concret, dar port în mine din nou
„motivele inimii”, lucrurile, ingredientele pe care le avem cu toții și care
mișcă lucrurile din interior. Aș vrea să scriu ceva ce este viu. O profesoară
care nu mi-a citit cartea m-a întrebat odată de ce ar trebui să citească Orașul
promis, ce ar învăța din ea? I-am răspuns că nu te învață neapărat ceva,
dar dacă vrei să afli ce simte un copil care și-a pierdut părinții atunci poți
vedea aici, în cartea mea. E despre lucruri nevăzute, iar fiecare își face
propria învățătură.
A fost și o întâmplare haioasă. O doamnă (după ce am făcut
cunoștință) mi-a zis că nu a citit Orașul promis pentru că credea că e o
carte de promovare a orașului Chișinău, scrisă la comanda primarului din
Chișinău, Ion Ceban. Deci nu poți dirija soarta cărții tale.
(Râdem.)
Îți mulțumesc pentru interviu, Valentina!
Comentarii
Trimiteți un comentariu