Regele moare frumos - despre spectacolul Teatrului Țăndărică
Pentru mine, Eugène Ionesco este mai mult decât un scriitor. În prima mea viață, la Cluj, când abia ieșisem din dictatură, Cântăreața cheală a lui Gábor Tompa a fost un eveniment major, un deschizător de inimă, de minte și de gust. Atunci am înțeles că teatrul e mult mai mult decât recitalul unor actori care vorbesc frumos și se mișcă cu stil. Și tot atunci am devenit un cititor avid al lui Ionesco.
Așadar, am așteptat cu mare interes Regele moare montat la Teatrul Țăndărică. Curiozitatea mi-a fost ațâțată și de simplul fapt că acesta este un teatru de animație: cum o să se descurce el cu o piesă care nu este pentru copii?
Ei bine, regizoarea Eliza Păuna s-a descurcat de minune. A făcut o adaptare succintă și tăioasă a originalului cu niște actori extraordinari dintre care eu am fost impresionat mai ales de Ioan Brancu, care are o voce superbă pentru orice situație: când păpușa a fost demontată în moarte, iar în final, Brancu a suflat vata cu care Regele a fost umplut, am fost înduioșat până la lacrimi. Ce vină a avut păpușa aceea?! Și cum va fi moartea mea?!
Ca orice spectacol bun, Regele moare se insinuează în tine, te răscolește, te zguduie. Scenografia făcută de Sabina și Bianca Veșteman, ca și păpușile făcute de SV, sunt simple, dar evocatoare: ochii păpușilor vibrează și luminează de parcă ele ar fi ființe vii, nu păpuși. Muzica lui Bobo Burlăcieanu te leagănă în melancolia caracteristică spectacolului. Replicile rămase din original te conduc pe un drum al inevitabilului și pe cel al împăcării: „absolut inutilă” este zbaterea noastră de zi de zi. Și totuși mergem înainte.
Regele moare este un spectacol bine gândit și frumos făcut.
Comentarii
Trimiteți un comentariu